چگونه به سرما خوردگی مبتلا نشویم؟

چگونه به سرما خوردگی مبتلا نشویم؟

چگونه به سرما خوردگی مبتلا نشویم؟

با فرارسیدن فصل پاییز و زمستان ، و به قول معروف تغییر فصل و کاهش ناگهانی دما خیلی از شما عزیزان ممکن است دچار سرماخوردگی شوید. سرماخوردگی نشانه ها و علائمی مثل گرفتگی بینی ، آبریزش بینی ، آبریزش و خارش چشم و عطسه دارد که همه آنها به طور طبیعی در آنفلوانزا و حساسیتها نیز وجود دارد . افتراق بین این بیماریها اغلب دشوار است ولی آنفلوانزا و سرماخوردگی اغلب با تب ، درد عضلانی و بی حالی ( یک عبارت مناسب پزشکی برای احساس ناخوشی کردن ) همراه است . از طرف دیگر حساسیتها مثل تب یونجه به ندرت با علائم شبيه آنفلوانزا همراه است . برای کمک به این که برداشتهایی از این بیماریها داشته باشید و معقولانه ترین شیوه درمانی را برای هر کدام در نظر بگیرید . سرماخوردگی ، آنفلوانزا و حساسیتهای شایع به ترتیب مورد بحث قرار خواهند گرفت .



سرماخوردگی ها



سرماخوردگی بشر را در گذشته و حال مورد آزار قرار داده است . رومی ها برای تسکین سرماخوردگی پیاز و آب را توصیه می کردند . به مهاجران آمریکا که مبتلا به سرماخوردگی می شدند معجونهای عجیب و متنوع گیاهی مثل گیاه ریشه قرمز ، سنجد تلخ ، گیاهان سمی و دارویی آمریکایی و گیاه پای خر ، زوفای مصری ، و بومادران هزار برگ ، علاوه بر پونه دم کرده تجویز می شد . آیا این مواد و چیزهای دیگر سرماخوردگی را درمان می کند ؟ جواب منفی است . علم پزشکی هنوز باید با این کنایه آزار دهنده مواجه شود که ما می توانیم بشر را روی کره ماه قرار دهیم ولی نمی توانیم سرماخوردگی را درمان کنیم . اما این به آن معنی نیست که کار زیادی نمی توان برای تسکین ناراحتی های ناشی از سرماخوردگی انجام داد .



علت سرماخوردگی چیست ؟



در واقع هیچ عارضه ای مانند سرماخوردگی نیست . حداقل ۲۰۰ ویروس مختلف علائمی ایجاد می کنند که ما آن را به سرماخوردگی نسبت می دهیم . اکثر آنها متعلق به گروهی به نام رینوویروسها هستند که عمدتا در تابستان و پاییز موجب سرماخوردگی می شوند . به دلیل تنوع زیاد ویروسها ، ساخت واکسنی که بتواند ما را در مقابل همه یا حتی اکثر آنها ایمن کند بعید است . در واقع وقتی تعدادی از افراد یک گروه همگی مبتلا به سرماخوردگی شوند ، هرکس مستعد عفونت با ویروس خاصی است .



چگونه به سرماخوردگی مبتلا می شویم ؟



تحت شرایط آزمایشگاهی پاشیدن رینوویروس مستقیما به بینی افراد داوطلب تقریبا همیشه منجر به سرماخوردگی می شود . محیط گرم و مرطوب داخل بینی محل مطلوبی برای کشت این ویروسهاست . در مورد روش طبیعی سرایت سرماخوردگی اختلاف نظر وجود دارد . برخی دانشمندان معتقدند که دستها عامل اصلی انتقال هستند . سرماخوردگی احتمالا اغلب از طریق دست زدن به اجسام آلوده و سپس تماس دست با بینی و چشم گسترش می یابد . مالیدن چشم با دستهای آلوده احتمالا می تواند شما را به سرماخوردگی مبتلا کند زیرا اشک حاوی ویروس از طریق مجرای اشکی مستقیما به بینی وارد می شود . سرفه و عطسه نیز می تواند سرماخوردگی را توسط قطرات ریز و از طریق هوا منتقل کند . هم چنین تماسهای دهانی راه موثری برای انتقال نیست . به نظر می رسد که بزاق محیط نامطلوبی را برای این ویروسها ایجاد می کند .



به دلیل تنوع زیاد ویروسها ، ساخت واکسنی که بتواند ما را در مقابل همه یا حتی اکثر آنها ایمن کند بعید است . در واقع وقتی تعدادی از افراد یک گروه همگی مبتلا به سرماخوردگی شوند ، هرکس مستعد عفونت با ویروس خاصی است.



پیشگیری از سرماخوردگی



پرهیز از تماس با افراد مبتلا به سرماخوردگی در پیشگیری موثر است . اگر از زندگی فعال اجتماعی لذت می برید و یا پدر و مادر یک کودک خردسال هستید انجام اقدامات خاص ضروری است . باید حتما از دست زدن به اجسامی که توسط افراد مبتلا به سرماخوردگی مورد استفاده قرار گرفته اند خودداری کنید . رینوویروسها می توانند متجاوز از سه ساعت خارج از بینی زنده بمانند . دستهای خود را به طور منظم بشویید و از دست زدن به صورت خود قبل از شستن آنها بپرهیزید . هنگام سرماخوردگی از به کار بردن دستمال پارچه ای خودداری کنید و از دستمال کاغذی استفاده کنید و پس از مصرف آنها را دور بریزید تا افراد دیگر به آن دست نزنند .



علی رغم اعتقاد عمومی مبنی بر این که مواجهه با هوای سرد یا خیس شدن پاها فرد را مستعد سرماخوردگی می کند ، شواهد قابل قبولی در این مورد وجود ندارد . در مورد تاثیر تغییر ناگهانی آب و هوا نیز شواهدی در دست نیست . البته بارها این پرسش پیش آمده که مصرف مقادیر زیاد ویتامین ث چطور است ؟ علی رغم توصیه های « لینوس پاولینگ » برنده جایزه نوبل هیچ بررسی بالینی تا به حال تاثیر ویتامین ث را در پیشگیری از سرماخوردگی یا کاهش شدت آن بعد از ابتلا صرفنظر از تاثیرات اندک ) ، نشان نداده است . مصرف ویتامین ث با مقادیر بسیار زیاد ( ۶۰ هزار میلی گرم در روز که زمانی توسط دکتر پاولینگ توصیه شد . ممکن است باعث اسهال شود و به دلیل دفع آن از طریق کلیه ها مسلما باعث تولید ادرار گران قیمتی خواهد شد ؟



در حال حاضر هیچ داروی بدون نسخه ای برای پیشگیری واقعی از سرماخوردگی وجود ندارد . در حقیقت اداره غذا و دارو به سازندگان دستور داده است که این ادعا را از تبلیغات خود حذف کنند مگر آن که قادر به اثبات آن باشند . تاکنون هیچ دارویی رضایت اداره غذا و دارو را در مورد موثر بودن جلب نکرده است ، گفتنی است که ویروس سرماخوردگی یک مدت دارد ، از ۳ روز گرفته تا ۶ روز که به مرور زمان این ویروس از بدن خارج می شود .